Andrea Veerman vertelt alles over de fusie van Steiger B en Radar Personeelsdiensten

Andrea Veerman vertelt alles over de fusie van Steiger B en Radar Personeelsdiensten

Fairbinden als gemene deler

“Jaren geleden leerde ik Hans Huijsmans, oprichter en algemeen directeur van Steiger B, via mijn collega Wim Klei, directeur van RadarAdvies, kennen. We zijn gaan praten over onze bedrijven, en dit klikte meteen! Hans en ik merkten dat we commercieel gezien op een lijn zaten, maar vooral ook op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid en verantwoord ondernemen. De tijd was toen nog niet rijp voor meer en het contact viel even stil, tot Hans mij ongeveer anderhalf jaar geleden belde. Steiger B was toe aan een nieuwe stap, en ze wilden graag uitbreiden en doorgroeien door andere domeinen aan hun dienstverlening toe te voegen. Hans dacht hiervoor aan RadarPersoneel! Uitgangspunt was wel dat ze zich wilden blijven inzetten voor organisaties met een maatschappelijke opgave. Ik sloeg direct aan op de term Fairbinden. Dat was onze gemene deler. Wij zijn beiden oprecht betrokken en vinden verbinden en verbinding heel belangrijk. We werken vanuit het mens zijn en niet vanuit een zakelijke behoefte om zoveel mogelijk te verdienen. Dat past niet bij deze sector en past niet bij ons. Dat matchte allemaal perfect!”

“In eerste instantie wilde Steiger B RadarPersoneel in z’n geheel overnemen, maar gaandeweg werd wel duidelijk dat het verbonden blijven aan de RadarGroep, waar RadarPersoneel een aparte entiteit van was, meerwaarde heeft. Een fusie van onze bedrijven was voor ons daarom de ideale optie, en vanaf dat moment zijn we actief aan de slag gegaan met de samenvoeging van Steiger B en RadarPersoneel Zorg & Welzijn. Ons verhaal heeft nu een kop en een staart. Het is tijd om het boek RadarPersoneel na 15 jaar met een grande finale dicht te slaan. Op naar het nieuwe avontuur!”.
 

Een nieuwe, frisse start 

“Waarom ik voor de fusie heb gekozen? Dat is eigenlijk tweeledig, en heeft zowel zakelijke redenen als persoonlijke. Ik doe dit al ruim 15 jaar. Dan kom je op een punt dat je toe bent aan een nieuw avontuur met nieuwe impulsen, nieuwe energie en nieuwe mensen. Ik denk dat dat niet alleen voor mij geldt, maar voor alle medewerkers. Er zijn behoorlijk wat mensen die al jaren bij ons werken. Ik denk dat de nieuwe, frisse invloeden een positief effect op ons zullen hebben. Onze nieuwe naam staat voor mij symbool voor de nieuwe start die we maken. Vanaf de start van het bedrijf in m’n eentje tot het goedlopende bedrijf dat we nu zijn: ons verhaal heeft nu een kop en een staart. Het is tijd om het boek RadarPersoneel met succes dicht te slaan.”

Vanzelfsprekend is het voor mij ook wennen: ik besliste bijna altijd alles alleen, nu doen we dit met z’n drieën: Hans, Sandra Vinke (commercieel directeur) en ik. Hierdoor hoop ik ook af en toe wat afstand te kunnen nemen. Misschien ga ik zelfs vakantie houden zonder door te werken! Hoewel dat doorwerken ook een beetje in de aard van dit beestje zit. Wat niet zal veranderen: ik blijf zeer betrokken bij het bedrijf en onverminderd oprecht betrokken bij onze doelgroepen en onze medewerkers. Als medewerkers mij nodig hebben, dan ben ik er!”

Op zakelijk vlak creëren we door de fusie een stukje risicospreiding: wanneer het in de ene sector minder gaat kun je je nog focussen op de ander. Dit vond ik ook heel belangrijk, vooral naar mijn mensen toe. Zo kunnen we blijven groeien en hebben we een gezond, toekomstbestendig bedrijf met mooie groeiperspectieven. We willen niet de grootste worden, maar wel blijven staan voor kwaliteit.”

Plannen voor de toekomst 

“Op de korte termijn ligt onze focus echt bij het in elkaar vlechten van twee bedrijven. We moeten bijvoorbeeld een gezamenlijke backoffice krijgen. Steiger B werkt anders dan wij gewend zijn. We moeten van elkaar leren. Zo kunnen we onze dienstverlening op een nog hoger plan aanbieden en nog meer zekerheid creëren voor de toekomst. Voor de langere termijn hebben we de wens om binnen nog meer domeinen aan de slag te gaan die bij onze visie passen.”

De fusie is pittig en soms ook spannend en intensief, maar vooral heel erg leuk. We moeten dingen loslaten. Het zal soms een bumpy road zijn, maar dat geeft niet: we weten waar we het voor doen. We creëren zekerheid dat we ook op langere termijn mogen doen wat we het liefste én het beste doen: verbinden. We willen van toegevoegde waarde zijn voor organisaties met een maatschappelijke opgave, voor onze kandidaten en medewerkers en daardoor indirect voor de doelgroepen die dat nodig hebben.”