Fairbinder Rinze de Vries: “Een effectieve inzet van ervaringsdeskundigheid begint bij de juiste afstemming”

Fairbinder Rinze de Vries over ervaringsdeskundigheid

Ervaringsdeskundigheid een strategische plek geven binnen organisaties. Niet als extraatje, maar als waardevolle bijdrage voor mensgerichter beleid. Daar zet onze fairbinder Rinze de Vries zich dagelijks voor in. Met als uitgangspunt: een goede afstemming tussen de hulpvraag, het aanbod van ervaringsdeskundigen en onze rol als uitvoerende partij. “Pas als die 3 goed op elkaar aansluiten, kunnen we de ervaringen van deze deskundigen echt benutten. Voor een mensgerichtere aanpak die beter aansluit bij de leefwereld van mensen.”

Rinze werkt sinds begin dit jaar bij Steiger B. Maar een onbekende voor de organisatie is hij zeker niet. “Hiervoor werkte ik bij RadarAdvies, waar ik onder meer betrokken was bij een project om gedupeerden van de toeslagenaffaire te helpen hun initiatief te verwezenlijken. Een van de vragen betrof het inzetten van ervaringsdeskundigheid naar aanleiding van de toeslagenaffaire”, vertelt Rinze. “Vanuit een 2 zeer betrokken gedupeerde ouders kwam de wens om hun ervaringen breder in te zetten binnen het sociaal en publiek domein. Samen met hen ging ik op zoek naar een organisatie die ons daarbij kon helpen. Steiger B sprong er voor ons uit. De ouders voelden zich écht gehoord, en er was volop ruimte voor eigen regie.”

Om dit project verder uit te rollen, stapte Rinze zelf ook over naar Steiger B. Een logische keuze, vindt hij. “Steiger B richt zich op arbeidsparticipatie, en dat sluit goed aan bij mijn doel: ervaringsdeskundigheid inzetten als een professionele, betaalde baan.” Die inzet gaat inmiddels verder dan alleen Steiger BEA & TED – dat initiatief richt zich vooral op ervaringsdeskundigheid rondom de gevolgen van de toeslagenaffaire. “Daarom hebben we nu ‘Steiger B Ervaarders’ opgezet”, legt Rinze uit. “Steiger BEA & TED valt daaronder, maar we richten ons ook op bredere thema’s zoals inclusie, armoede en mentaal welzijn. Rondom die onderwerpen hebben we een netwerk opgebouwd van betrokken ervaringsdeskundigen.”

Een belangrijke stap hierin was het ondertekenen van een intentieverklaring in de zomer van 2025. Dat deed Steiger B samen met Ixta Noa, Markieza, Movisie, RadarAdvies en het expertisecentrum Sterk uit Armoede. “Daarmee spreken we uit dat we samen werken aan het structureel borgen van ervaringsdeskundigheid”, vertelt Rinze. “We bundelen onze kennis en werken samen aan thema’s als goed werkgeverschap en duurzame inzet.” Op dit moment stemmen de organisaties hun werkwijzen op elkaar af. “Het mooie is dat we elkaar aanvullen en naar elkaar kunnen doorverwijzen. Waar de één zich bijvoorbeeld richt op kennisdeling – zoals Movisie – richt de ander zich meer op projectmatige ondersteuning of detachering, zoals Steiger B.”

Wat altijd centraal staat, is de vraag van de opdrachtgever. “We merken vaak dat daarachter nog een diepere behoefte schuilt”, aldus Rinze. “Daarom maken we met opdrachtgevers een plan van aanpak dat aansluit bij hun behoeften én bij hoe we ervaringsdeskundigheid op de lange termijn kunnen verankeren in de organisatie.” We werken daarbij vanuit een driehoek: de vraag van de organisatie, het aanbod van ervaringsdeskundigen én de behoefte van de mensen om wie het uiteindelijk draait. “We denken met opdrachtgevers mee, geven advies en begeleiden het proces. Zo komen we samen tot een passende vorm. Dat kan de inzet van een ervaringsdeskundige zijn via detachering, maar denk ook aan een workshop of training.”

Met Steiger B Ervaarders bouwen we nu verder aan een sterk team. “Goed werkgeverschap is daarbij een belangrijk uitgangspunt”, stelt Rinze. “We zorgen niet alleen voor een goede match met de opdrachtgever, maar ook voor blijvende begeleiding en ondersteuning voor de deskundigen. Zo organiseren we trainingen, intervisies en momenten waarop ze ervaringen met elkaar kunnen delen. En we blijven betrokken: we vragen regelmatig hoe het gaat en of iemand nog op de juiste plek zit.”

De stip op de horizon volgens Rinze? “Dat organisaties écht inzien wat de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid is, en zo beter aansluiten bij de leefwereld van de mensen voor wie ze het doen.” In de driehoek tussen organisatie, hulpvrager en ervaringsdeskundige is die laatste hoek cruciaal, concludeert Rinze. “Als die positie goed wordt ingevuld, ontstaat er een mooie wisselwerking. Soms is een paar uur per week al voldoende om impact te maken. Bijvoorbeeld met iemand die meekijkt naar taalgebruik of communicatie begrijpelijker maakt. Zo blijft de inzet flexibel, behoudt de ervaringsdeskundige autonomie en voegen we waarde toe waar die het meest nodig is.”

 

Rinze de Vries-transparant

Nieuwsgierig naar de inzet van ervaringsdeskundigen, of naar de mogelijkheden om samen te werken?